ajax loader

Profiel

Profiel : Z400E
Afmetingen : 183mm x 117mm
Inertias : 585 cm4 x 280 cm4
Gewicht : 4,9 kg/m
Groove width : 14mm
Cavity : 80mm
MRZ400_1
Profiel : Z500E
Afmetingen : 200mm x 124mm
Inertias : 808 cm4 x 409 cm4
Gewicht : 5,95 kg/m
Groove width : 14mm
Cavity : 80mm
MRZ400_2

De mast is open gefreesd volgens de P maat en rolmechanisme. Het profiel is dicht bij de mastkop, lummelbeslag en mastvoet waar mast sterkte vereist is.

Door het technisch design heeft de rolmast bijna dezelfde inertia als een standaard mast. Het verschil in gewicht is erg klein tussen de rolmast en standaard mastprofiel.

De Mastkop is gefreesd van een aluminium extrusie. De kop wordt gebout aan het mastprofiel d.m.v 4 haakse bouten.
De mast is uitgerust met 6 delrin schijven diameter 70mm (grootzeil, kraanlijn, genua 1 & spi 2) en een rvs toggle voor de bakstag.
Spibeugel is geintegreerd in de kop d.m.v 2 rvs U bouten om spinnakerblokken te kunnen monteren.
De grote mastkop bied de mogelijkheid om verlichting en electronica te monteren. De gaten voor verlichting zijn al voorgeboord en getapt.

Zijwant wordt gemonteerd aan de mast d.m.v rvs schelpen. De schelpen worden inwending gebout aan de mast. De schelpen hebben een groot contactvlak met de mast zodat de krachten over een groot oppervlak verdeeld worden

MRZ400_schelpen

Gemaakt van delrin of aluminium met een schijf van diameter 45 mm. Net onder de kotterstag gemonteerd en kan gebruikt worden voor 2 doeleinden namelijk spiboom ophouder of als val voor de kotterstag.

MRZ400_spiboomophouder

Z-Spars zalingen system is gemaakt uit 2 componenten:

  1. twee zijplaten om de krachten gelijkmatig verdelen over het mast profiel.
  2. een alumininuim staaf welke het mogelijk maakt om de gepeilde zalingen te kunnen monteren.

De staaf is rond om de druk gelijkmatig te verdelen over het mast profiel.

Het systeem is uitgerust met een uniek met een borgsysteem om een veilig en sterk zaling systeem te krijgen.

MRZ400_zalingsysteemMRZ400_zalingsysteem2

Sterk en aerodynamische ontworpen profiel. Dit profiel is ook rond afgewerkt om schade aan het zeil te voorkomen tijdens voor de wind.

MRZ400_7MRZ400_zaling

Gemaakt van derin, the Z Spars zalingeinden zijn ontworpen om schade aan het zeil te voorkomen. De Z Spars zalingeinden zijn uitgevoerd met het unieke klemsysteem om de zalingen aan de stag te bevestigen. Dit systeem maakt het makkelijk om buitenaf de verstaging te trimmen.

MRZ400_zalingeind

Gemaakt van alumininium ontworpen naar de vorm van het zalingprofiel met ronde afwerking om het zeil te beschermen.

MRZ400_discontinu

Gemaakt van rvs, de vorm is gemaakt om wrijving te voorkomen en de val te beschermen.

MRZ400_valuitvoier

Gemaakt van rvs gemonteerd op de mast d.m.v. popnagels op de gewenste hoogte.

MRZ400_spiboom

Het lummelbeslag is gepopnageld aan de mast.

Het voorlijkoog van het grootzeil wordt vastgezet met een harp, welke gemonteerd is aan de lummel. Zodat de beweging de van de giek gevolgd wordt door het grootzeil om spanningen te voorkomen. Reefhaak is gebogen om perfecte uitlijning met het reefoog mogelijk te maken.

MRZ400_lummelbeslag

Het beslag is gepopnageld aan de mast, ontwerp is zo gemaakt dat dit het eerste breekt bij een klapgijp zodat schade aan mast en giek voorkomen wordt.

MRZ400_vastegiekophouder

Gemaakt van aluminium compleet met gaten voor voetblokken en neerhouderbeslag.

De mastvoet blokken kunnen gemonteerd worden met standaard bouten of met wartelende bouten. De standaard zijn speciaal voor de vallen. De wartelende zijn gemaakt voor de reeflijnen om een pefecte uitlijning te krijgen met de dekorganiser.

MRZ400_mastbase2MRZ400_mastbase1

Gemaakt van pvc, welke gemonteerd worden om het T-profiel binnen in de mast. Dit maakt het mogelijk om de kabels makkelijk te monteren en klapperen te verkomen.

MRZ400_lightandelectronic

Valwartel stop.

Deze kap voorkomt de de valwartel uit furlingprofiel gaat. ook verkomt het dat de grootzeilval schavielt tegen de furlingprofiel.

MRZ400_valwartelstop

Furling profiel

Uit een stuk gemaakt van aluminium 6005AT6. (same alloy than mast)

 

Valwartel

Gemaakt van aluminium casting met dubbele rvs kogellagers. Het heeft een rvs penwelke glijt in de zeilgroef. It has a P.V.C bearing in between foil and halyard swivel casting.

MRZ400_valwartel

Trapp door

Delrin trap door screw to mast

MRZ400_trappdoor

P.V.C groove

This groove protect the sail from chafing on mast. It is glue with sicaflex.

MRZ400_pvcgroove

Sail entry

It is made of investment stainless steel casting

MRZ400_sailentry

Furling mecanism

It’s an aluminium casting with double stainless steel ball bearing. The connection between this mechanism and the foil is done with a silen block. This furling system use an Archimed screw which allow a single person to furl and unfurl with one hand. This Archimed screw is in ertalite to avoid any furling line damage. Aluminium guard is fit on the port side of the mechanism to avoid any furling line shafe. This furling mechanism can be removed without un stepping mast. Furling mast and classic mast have same mast base, standing rigging , spreader and furling genoa.

MRZ400_furlingmechanism

Deck ring

Deck ring systems are made of the assembly of a cast deck ring a wedge and a clamp. The clamp is compressing the wedge into the deck ring with set screws. This is securing the mast at the partner and with non acid silicone or PU glue waterproofing is done at 100%.

MRZ400_deckring

Internal sealing

  • 2 P.V.C plate fit inside the mast
  • Sika flex fit in between the P.V.C plate

MRZ400_internal sealing

Runner tang

  • SS T plate riveted to mast
  • SS runner lock screwed to mast

MRZ400_runnertang

Blocks EZP

  • Sheave diameter 60mm
  • Black anodised cheek
  • Lateral torlon balls
  • Composite bearing bushing

MRZ400_blocksezp

Winch pad side

Tabernackle step

  • Aluminium casting
  • Perfect U.V , thermic choc and humidity resistance

MRZ400_tabernacklestep

Up/down haul spin pole car lift kit

  • 25 mm Z spars X track adjusted length
    2 clam cleats
    2 PVC end stops
    2 blocks

MRZ400_updown

Spi pole storage on mast

  • Made of stainless steel
  • Riveted to the mast
  • Spi pole is locked into the storage bracket

MRZ400_spipole

Spi pole car

  • Aluminium ectrusion with SS spi pole eye
  • 2 delrin rod to slide the car under load

MRZ400_spipolecar

Spi pole ball bearing car

  • Car made from extrusion
  • Circulating torlon balls 6,35 mm diameter

MRZ400_spipoleballbearing