Masthead rig z400e z500e rolmast

Uitgebreide productinformatie

Profielen

Profiel : Z400E

Afmetingen : 183mm x 117mm
Inertias : 585 cm4 x 280 cm4
Gewicht : 4,9 kg/m
Groove width : 14mm
Cavity : 80mm

Profiel : Z500E

Afmetingen : 200mm x 124mm
Inertias : 808 cm4 x 409 cm4
Gewicht : 5,95 kg/m
Groove width : 14mm
Cavity : 80mm

De mast is open gefreesd volgens de P maat en rolmechanisme. Het profiel is dicht bij de mastkop, lummelbeslag en mastvoet waar mast sterkte vereist is.

Door het technisch design heeft de rolmast bijna dezelfde inertia als een standaard mast. Het verschil in gewicht is erg klein tussen de rolmast en standaard mastprofiel.

Mastkop

De Mastkop is gefreesd van een aluminium extrusie. De kop wordt gebout aan het mastprofiel d.m.v 4 haakse bouten.
De mast is uitgerust met 6 delrin schijven diameter 70mm (grootzeil, kraanlijn, genua 1 & spi 2) en een rvs toggle voor de bakstag.
Spibeugel is geintegreerd in de kop d.m.v 2 rvs U bouten om spinnakerblokken te kunnen monteren.
De grote mastkop bied de mogelijkheid om verlichting en electronica te monteren. De gaten voor verlichting zijn al voorgeboord en getapt.

Schelpen, inters en onderwant

Zijwant wordt gemonteerd aan de mast d.m.v rvs schelpen. De schelpen worden inwending gebout aan de mast. De schelpen hebben een groot contactvlak met de mast zodat de krachten over een groot oppervlak verdeeld worden.

Schijfhuis voor spiboomophouder

Gemaakt van delrin of aluminium met een schijf van diameter 45 mm. Net onder de kotterstag gemonteerd en kan gebruikt worden voor 2 doeleinden namelijk spiboom ophouder of als val voor de kotterstag.

Zaling systeem

Z-Spars zalingen system is gemaakt uit 2 componenten:

twee zijplaten om de krachten gelijkmatig te verdelen over het profile te verdelen.
een alumininuim staaf welke het mogelijk maakt om de gepeilde zalingen te kunnen monteren.

De staaf is rond om de druk gelijkmatig te verdelen over het mast profiel . Het systeem is uitgerust met een uniek met een borgsysteem om een veilig en sterk zaling systeem te krijgen.

Zaling

Sterk en aerodynamische ontworpen profiel. Dit profiel is ook rond afgewerkt om schade aan het zeil te voorkomen tijdens voor de wind Het systeem is uitgerust met een uniek met een borgsysteem om een veilig en sterk zaling systeem te krijgen.

Zalingeind

Gemaakt van derin, the Z Spars zalingeinden zijn ontworpen om schade aan het zeil te voorkomen. De Z Spars zalingeinden zijn uitgevoerd met het unieke klemsysteem om de zalingen aan de stag te bevestigen. Dit systeem maakt het makkelijk om buitenaf de verstaging te trimmen.

Discontinu zalingeind tip

Gemaakt van alumininium ontworpen naar de vorm van het zalingprofiel met ronde afwerking om het zeil te beschermen.

Valuitvoeren

Gemaakt van rvs, de vorm is gemaakt om wrijving  te voorkomen en de val te
beschermen.

Spiboom

Gemaakt  van rvs gemonteerd op de mast d.m.v. popnagels op de gewenste hoogte.

Lummelbeslag

Het lummelbeslag is gepopnageld aan de mast.

Het voorlijkoog van het grootzeil wordt vastgezet met een harp, welke gemonteerd is aan de lummel. Zodat de beweging de van de giek gevolgd wordt door het grootzeil om spanningen te voorkomen. Reefhaak is gebogen om perfecte uitlijning met het reefoog mogelijk te maken.

Vaste giekophouderbeslag

Het beslag is gepopnageld aan de mast, ontwerp is zo gemaakt dat dit het eerste breekt bij een klapgijp zodat schade aan mast en giek voorkomen wordt.

Mastvoet

Gemaakt van aluminium compleet met gaten voor voetblokken en neerhouderbeslag.

Mastvoet blokken

Gepositioneerd 75 mm boven het lummelbeslag, Geborgd in het mastprofiel om te voorkomen dat de zeilsleden er uit vallen wanneer het zeil gereefd wordt.

Light and electronic internal pipes

Gemaakt van pvc,  welke gemonteerd worden om  het T-profiel binnen in de mast. Dit maakt het mogelijk om de kabels makkelijk  te monteren en klapperen te verkomen.

Rolmechanisme

Valwartel stop.
Deze kap voorkomt de de valwartel uit furlingprofiel gaat. ook verkomt het dat de grootzeilval schavielt tegen de furlingprofiel.

Furling profiel
Uit een stuk gemaakt van aluminium 6005AT6. (same alloy than mast)

Valwartel
Gemaakt van aluminium casting met dubbele rvs kogellagers. Het heeft een rvs penwelke glijt in de zeilgroef. It has a P.V.C bearing in between foil and halyard swivel casting.

Trapp door
Delrin trap door screw to mast

P.V.C groove
This groove protect the sail from chafing on mast. It is glue with sicaflex.

Sail entry
It is made of investment stainless steel casting

Furling mecanism
It’s an aluminium casting with double stainless steel ball bearing. The connection between this mechanism and the foil is done with a silen block. This furling system use an Archimed screw which allow a single person to furl and unfurl with one hand. This Archimed screw is in ertalite to avoid any furling line damage. Aluminium guard is fit on the port side of the mechanism to avoid any furling line shafe. This furling mechanism can be removed without un stepping mast. Furling mast and classic mast have same mast base, standing rigging , spreader and furling genoa.

Opties

Deck ring
Deck ring systems are made of the assembly of a cast deck ring a wedge and a clamp. The clamp is compressing the wedge into the deck ring with set screws. This is securing the mast at the partner and with non acid silicone or PU glue waterproofing is done at 100%.

Internal sealing
2 P.V.C plate fit inside the mast
Sika flex fit in between the P.V.C plate
MRZ400_internal sealing

Runner tang
SS T plate riveted to mast
SS runner lock screwed to mast

Blocks EZP
Sheave diameter 60mm
Black anodised cheek
Lateral torlon balls
Composite bearing bushing

Winch pad side

Tabernackle step
Aluminium casting
Perfect U.V , thermic choc and humidity resistance

Up/down haul spin pole car lift kit
25 mm Z spars X track adjusted length
2 clam cleats
2 PVC end stops
2 blocks

Spi pole storage on mast
Made of stainless steel
Riveted to the mast
Spi pole is locked into the storage bracket

Spi pole car
Aluminium ectrusion with SS spi pole eye
2 delrin rod to slide the car under load

Spi pole ball bearing car
Car made from extrusion
Circulating torlon balls 6,35 mm diameter